Dan is daar de dag dat je mag afrijden, en dat is voor (bijna) iedereen een zenuwslopend moment. En dat is heel normaal. Iedereen kan tegen je zeggen dat het nergens voor nodig is, dat het eigenlijk gewoon een rijles is maar dan met een andere rijleraar en dat het allemaal wel meevalt. Een les die doorgaans veel gemakkelijker is als de normale les (bij ons). Alleen vergeet iedereen dat jij het dan nog wel even moet doen in die 55 minuten! En van die 55 minuten is het misschien maar 30 minuten auto rijden.
Hij laat je expres een verkeerde straat in rijden, geef de instructies veeeeel te laat, zit de hele tijd chagrijnig naast je en zegt geen woord. En dan aan het einde hoor je dat je gezakt bent en weet je niet eens waarom. Een paar voorbeelden die je wel eens hoort op verjaardagen. En in geen van deze voorbeelden herkennen wij de examinator van het CBR.
Tuurlijk heeft iemand wel eens een slechte dag, maar dan nog zal geen van deze dingen voorkomen. Sterker nog, vooraf aan het examen heb je een kennismakingsgesprek. Even voorstellen, samen bespreken wat er van je verwacht wordt maar ook even checken waar jij je het meest prettig bij voelt, wel of niet praten in de auto. De meesten geven zelfs aan dat, mocht je per ongeluk verkeerd rijden, dat helemaal niet erg is. Het gaat om hoe je deze “fout” veilig oplost en hersteld. En bij dat laatste, de route, daar helpt hij je dan bij.
Na het examen, aan tafel, krijg je direct te horen wat de uitslag is. Is alles goed gegaan sta je waarschijnlijk snel weer buiten. Is het resultaat minder zal je altijd te horen krijgen wat er voor verbetering vatbaar is. Wat is opgevallen tijdens de rit en waarop de examinator heeft besloten dat je nog niet klaar bent om zelfstandig door het verkeer te rijden. En dat doet deze persoon naar eer en geweten, echt niet om jouw te pesten.
Onze ervaringen met het CBR. Het zijn mensen, en als je normaal tegen hen doet, dan doen ze ook normaal terug. Sterker nog, ons contact met hen is goed, wanneer we meerijden met bijvoorbeeld een toets is er altijd een goed en opbouwend gesprek achteraf. Positieve punten maar ook de dingen waar nog aan gewerkt moet worden.